SELAMAT DATANG KE BLOG NOSTALGIA KG. BUDU, KG. TERAP & CHERANG..SILA KLIK TAJUK-TAJUK DIPAPARKAN ...MACAM2 CERITA ADAAA...!!! SELAMAT MELAYARINYA..!!

Sunday, February 28, 2010

BAB 9: WAYANG PACOK


Wayang pacok macam ni..ramei peminetnya sebab boleh isap rokok banyok2, kalau dalam theater tu....kono saman..???

Teringat sekitar tahun 60an, masa itu TV, Radio, Hand Phone, SMS, Komputer Face Book ...belum wujud..hiburan orang kampung kita masa tu cuma satu shja...iaitu...Wayang Pacak Atas Padang...Jabatan Penerangan Lepeh...berscreenkan kain putih...dipacak atas apadang..setinngi 15 kaki...X 10 kaki lebar...Selalunya wayang pacak ini akan diadakan pada malam sabtu...paling best ....dekat2 menjelang pilihanraya...tiap2 minggu ada Wayang Pacok...wayang akan bermula selepas sembahyang isya'...dalam jam 8.45 malam.

Mula2 sekali filem pertama dimainkan....Filem Keluaran "Filem Negara Malaysia" ...berlogokan Rimau Kurus melompat kedepan sambil mengaum...Filem2 ini akan menceritakan kesukaran rakyat pedalaman hidup...tidak ada kemudahan asas sprt Jalan Raya, api, air,kekurangan makanan berzat dll ...jika diamat2i ....suasana Malaysia tahun 1960an itu sama iras seperti di negara Afrika sekarang...budak2 makan ubi kayu...tak ada selipar, perut bucit, ...utk hidup membuat tanaman padi di sawah2...samalah dgn kampung kita ketika itu....muka budak2 ketika itu tidak ceria...murung dan sedih.

Kemudian filem ini juga akan merumuskan bahawa Pembangunan Negara mula dilakukan dgn membina kemudahan asas ...sprt jalan raya Persekutuan ..menghubungkan Pekan2 dan Bandar2 kecil...dipaparkan juga lawatan Perdana Menteri ketika itu Tunku merasmikan jalan yang dah siap, ucapan dan "Walk About" Timbalan Perdana Menteri Tun Razak ke Luar2 Bandar mendekati rakyat dan bertanyakan masalah rakyat.

Habis filem negara ini ditayangkan barulah ceriata Cowboy ditayangkan, lakon filen cowboy hebat masa tu..Lee Van Clief, Jim Brown, ramei agi lah..masa tayangan filem akan tamat dalam 11.15 malam...tapi filem itu akan dihentikan sementara dlm jam 9.45 malam ..utk calun YB nak bertanding memberi ceramah politik...selalunya arwah Aki Samoh dan sesekali Datok Setia Wangsa YB Datok Razak Husin (Ayah YB Sofie sekarang) yg banyak jasa kepada Kg. Budu kita...memberi ucapan...kome masa tu...bukan dengor sangat ceramah ...tapi mencari mee goreng Akak Cik Gu Kamasiah...atau Pecal dia...hoii sedapnya.

Dalam setengah jam berucap barulah ...wayang cowboy start semula...tengoh sedap2 tengok wayang tu..ada yang dajel/dajalnya...masa Hero tengah berlawan dgn crook...deme tarik kain putih...bedebok kain tu...runtuh...maka Crook dgn hero tadi hilang ....nampok2...demenya berlawan berdua.....atas atap bangunan Pekan Sari budu...gambornya jatuh disitu......maka memekiklah Tarzan2 Budu...maroh ke Budak2 Dajel tadi...karr...karr..karr..sabo jer lahh???. tapi lepas tu dibetulkan semula oleh Pegawai Penerangan...wayang disambung dan tamat jam 11.45 malm.

Semua orang kg. akan balik ke rumoh masing2 ke Cherang, Terap, Berteh, Bukit Gayang, Ulu Budu, Kipas Kecik, Kipas Beso, Beloh Ulu sana ke Racap, Empau, Beluan, Durian Rendang, Teko'ong, Lubuk He'k, Yang balik ke Budu pulak...demehnya balik ke Napel, Bukit Engku, Kacu, Tanjung Lalang dll....dgn berjalan kaki..kadang2nya ada yang "Geye"...budak2 remaja ni nyer tidor atas jalan...sebab gelak/gelap...ada yang tersepok budak yang baring ni....lepas tu nyer bantei lah suka...!!!

Sampai ke rumoh masing2 dah 12.15 atau 12.45 mlm...malam...esoknya mana2 ayoh, mok dan hero2 nok pegi memotong getoh lagi...letih mok/ayoh2 kita...tapi demi anak2...pengorbanan mok/ayah amat tinggi...utk memberi kebahgianan anaknya yang terbaik.

Jadi, Moral of the story....Sayangilah ibu/ayoh kita...jagalah hatinya jika dia masih hidup...tapi macam kawas/saya ni dgn geng2 lain...mungkin dah tak de mok lagi...dah pergi mengadap Allah swt..jadi, mohlah kita sedekohkan Alfatihah...3x dan 3X Qulhuallah utk nya.

Bismillahirahmanirahim...alhamdullillah...hirabilalamin...(bacalah sampai habis) dan Qulhuallah (baca sampei habis juga).

Sekian...Tk. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

BAGI PEHOK JKKK KG. BUDU/KG. TERAP...KOMEH MENGUCAKAN TERIMA KASIH SEBAK MELAWAT BLOG KOMEH....!!!